"My dospěláci často řekneme, že děti nečtou, ale nikdo neřeší, co by je tak mohlo zajímat," řekla Anežka Kuzmičová. Co děti na čtení zajímá? Co je baví?
Dr. Anežka Kuzmičová z Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK byla oceněna Cenou Neuron 2022 v oboru společenské vědy za výzkum gramotností u dětí a dospělých. Místo vědomostí zkoumá prožitky při čtení a místo dospělých se ptá přímo dětí.
V pořadu DVTV vede Anežka Kuzmičová navýsost podnětnou debatu s Michalem Rozsypalem. Debata je zajímavá od první minuty do poslední, přičemž bych vypíchla pár bodů, které mě zaujaly.
Anežka Kuzmičová říká, že to, co se musí odbourat je, že čtení rovná se klasická beletrie. Děti baví číst různé texty, nemusí se vždy jednat o beletrii, složité romány. Cílem výzkumu bylo zjistit různost prožívání mezi dětmi, jak ji lze pochopit a odbourat představu o tom, že dobrý čtenář je rychlý čtenář.
Na otázku, co děti baví číst, Anežka Kuzmičová odpovídá, že je to různé. Každopátně tvrdí, že děti baví vše, co se děje okolo - baví je o tom si povídat a to je to, co je vlastně motivuje vůbec číst. Baví je sdílet přečtené.
Velice moudrá je odpověď na dotaz "Jak dostat děti ke čtení?". A tato odpověď z úst Anežky Kuzmičové zní, že první věc je, dětí se zeptat, co je baví, co je zajímá, co se jim líbí. Skutečnost, která je na čtení specifická je, že se odehrává uvnitř. Další její rada je dětem ukázat, jak moc se čtení proměňuje. Ukázat, že i dospělí nejsou dokonalí čtenáři, že jim trvá se někdy začíst, že i u nich se čtení proměňuje třeba podle nálady, dovolená vs pracovní rok atd.
Za zmínku rozhodně stojí analýza čítanek pro 3. ročník ZŠ. Ukázalo se, že texty v čítankách jsou nevyvážené, je tam neuvěřitelně daleko méně ženských postav. I přes fakt, že úryvky jsou více brané z knížek psaných autorkou než autorem, i tak jsou hlavními hrdinami ve valné většině kluci. Holky jsou tedy zvyklé na klučičí a mužské postavy, naopak klukům vhled do ženských postav kvůli čítankám může chybět. Podle Anežky Kuzmičové by určitě stálo za to články v čítankách promíchat, neboť podle zjištění různých výzkumů člověka ovlivňují demografické podobnosti a budování své vlastní identity. Pro čtenáře je obzvláště cenné, kdy se setkávají s pokud možno různorodými typy postav.
Toto a mnoho více si ale můžete poslechnout v následujícím pořadu Kuzmičová: Dobrý čtenář není ten, který čte rychle. Čtení má v životě dětí jinou roli