Pomůžu vám s výběrem knížek, aby vaše děti pochopily český jazyk a kulturu v celém rozsahu.

Je to pár let, co jsme s rodinou žili v zahraničí a vím, že nejtěžší pro mě bylo na dálku vybírat ty správné knihy. Se svojí rodinou jsem žila celkem 14 let v zahraničí (Belgie, USA) a po celou dobu jsem se snažila u svých dětí udržovat plynulou češtinu. A to vše také díky českým knížkám

Dnes jsem i s rodinou zpátky v Česku a právě na zajímavé knížky pro děti a učebnice se zaměřuju. 

Procházím knihkupectví, obíhám výstavy, knižní veletrhy a sleduju nabídku různých nakladatelství. 

Baví mě ve stovkách nabízených knih objevit pár těch, které stojí za to dětem posílat v rámci České republiky, ale i za hranice, za oceán...  



Knižní trh je jako živý organismus, který se neustále proměňuje. A to mě na něm baví. Vzniká spousta zajímavých, čtivých, poučných, vtipných, dobrodružných, odborných knížek, leporel, komiksů, básniček, které stojí za to číst, ale vznikají i literární díla, které za to tak úplně nestojí.

Děti dnes osloví v knize silný příběh, případně humor. Mají rády hrdiny, kteří jsou jim podobní a řeší stejné problémy jako ony. Malí i mladí čtenáři mají rádi dynamický příběh, kdy vchází do děje rovnou, ne-li přímo skočí.

U dětského čtenáře hrají velkou roli i ilustrace. Čím více, tím lépe. Děti mají rády ilustrace veselé, pozitivní, pestré. Nicméně jsou určité knížky, kde černobílé ilustrace krásně podtrhují náladu a děj. Tady jde většinou o knížky pro starší čtenáře.

Čtenářské návyky se vytváří odmalička. Odborníci radí dávat u malých (ne)čtenářů, předškolních dětí a dětí mladšího školního věku přednost knížce jako takové před audio knížkami. Děti v tomto věku ještě nemají vyvinutou takovou představivost a nedokážou se moc dlouho soustředit. Kdežto při čtení rodič/prarodič/učitel + dítě jde jakoby o čtení na míru. Předčítající mohou sledovat, kdy to děti baví, mohou zalistovat dozadu, mohou se zeptat, nebo naopak děti položí otázku, je vidět, kdy jsou děti už unavené atd. A při tom všem se buduje pyramida společných čtenářských zážitků a zároveň se posiluje pouto mezi rodiči a dětmi. Děti mají rády mít své blízké "pro sebe".

U větších čtenářů je dobré nastavit pevné časy nebo dny na četbu. Nechat děti čtení zvnitřnit. Rozdělit čtení na čtení potichu a u některých knížek, které jsou například zasazené do určitého společenského nebo historického kontextu, být případně dětem nablízku a vysvětlit jim určité pojmy.

Přeju vám, ať se vám tyto webové stránky dobře čtou, ale hlavně vám přeju zajímavé čtení knížek samotných :). 

Ke knížkám

Něco (mimo)pracovního

Poslední přečtené knížky:

pro dospělé: To je on! O té, co si říkala Toyen - Milena Štráfeldová

pro děti: Pozdě bycha honiti - Eva Bartošová


... také si jdu ráda zaběhat - buď jen tak pro zábavu, nebo i závodně.