Pomůžu vám s výběrem knížek, aby vaše děti pochopily český jazyk a kulturu v celém rozsahu.

Je to už řádka let, co s rodinou žijeme v zahraničí a vím, že nejtěžší pro mě je na dálku vybírat ty správné knihy. Po celou dobu pobytu v zahraničí se u svých dcer snažím udržovat plynulou češtinu. A to vše také díky českým knížkám. A právě na zajímavé knížky pro děti a učebnice se zaměřuju.

Procházím knihkupectví, obíhám výstavy, knižní veletrhy a sleduju nabídku různých nakladatelství.

Také jsem měla čest učit 4 roky na české škole T.G. Masaryk v Chicagu/USA. Učila jsem děti od první do čtvrté třídy. Seznamování dětí s českými dětskými knížkami a společné čtení a předčítání bylo mým velkým potěšením a radostí. Zde si můžete přečíst na blogu článek o této bezvadné škole.

Dnes jsem s krátkou přestávkou opět s rodinou v Belgii - důvod, proč jsem své stránky s online shopem s knížkami prozatím uzavřela. Nicméně jakmile to bude možné, mám opět v plánu eshop na těchto stránkách obnovit a ve stovkách nabízených knih na českém trhu objevit pár těch, které stojí za to dětem posílat v rámci České republiky, ale i za hranice, za oceán...  

Knižní trh je jako živý organismus, který se neustále proměňuje. A to mě na něm baví. Vzniká spousta zajímavých, čtivých, poučných, vtipných, dobrodružných, odborných knížek, leporel, komiksů, básniček, které stojí za to číst, ale vznikají i literární díla, které za to tak úplně nestojí.

Děti dnes osloví v knize silný příběh, případně humor. Mají rády hrdiny, kteří jsou jim podobní a řeší stejné problémy jako ony. Malí i mladí čtenáři mají rádi dynamický příběh, kdy vchází do děje rovnou, ne-li přímo skočí.

U dětského čtenáře hrají velkou roli i ilustrace. Čím více, tím lépe. Děti mají rády ilustrace veselé, pozitivní, pestré. Nicméně jsou určité knížky, kde černobílé ilustrace krásně podtrhují náladu a děj. Tady jde většinou o knížky pro starší čtenáře.

Čtenářské návyky se vytváří odmalička. Odborníci radí dávat u malých (ne)čtenářů, předškolních dětí a dětí mladšího školního věku přednost knížce jako takové před audio knížkami. Děti v tomto věku ještě nemají vyvinutou takovou představivost a nedokážou se moc dlouho soustředit. Kdežto při čtení rodič/prarodič/učitel + dítě jde jakoby o čtení na míru. Předčítající mohou sledovat, kdy to děti baví, mohou zalistovat dozadu, mohou se zeptat, nebo naopak děti položí otázku, je vidět, kdy jsou děti už unavené atd. A při tom všem se buduje pyramida společných čtenářských zážitků a zároveň se posiluje pouto mezi rodiči a dětmi. Děti mají rády mít své blízké "pro sebe".

U větších čtenářů je dobré nastavit pevné časy nebo dny na četbu. Nechat děti čtení zvnitřnit. Rozdělit čtení na čtení potichu a u některých knížek, které jsou například zasazené do určitého společenského nebo historického kontextu, být případně dětem nablízku a vysvětlit jim určité pojmy.

Přeju vám, ať se vám tyto webové stránky dobře čtou, ale hlavně vám přeju zajímavé čtení knížek samotných :).

Ke knížkám

Něco (mimo)pracovního

Poslední přečtené knížky:

pro dospělé: Čokoládová krev - Radka Denemarková

pro děti: Ztracený v povětří - Stanislav Beran


... také si jdu ráda zaběhat - buď jen tak pro zábavu, nebo i závodně.



Facebook ČtemeČesky

https://www.facebook.com/profile.php?id=100086301356461